سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شلف دکوری و کاربرد آن در دکوراسیون

دکوراسیون داخلی هر فضا با توجه به ایده‌ها و سبک طراحی هویت خاص خود را می‌گیرد. شلف دکوری یکی از المان های جذاب در دکوراسیون داخلی است که می‌توانید با استفاده از آن فضا را متحول کنید و حس و حال خوبی را خلق نمایید. شلف دکوری به شکلی جذاب می‌تواند فضای زندگی‌تان را متنوع کند. شلف ها محلی برای چیدمان اکسسوری، گلدان، لوازم خاص و قاب عکس یا نقاشی دکوراتیو است. به همین دلیل استفاده از شلف دکوری به شما اجازه می‌دهد تا بدون هزینه‌های گزاف، شکل و ظاهر فضا را متحول کنید و از نتیجه آن لذت ببرید. به همین دلیل در این بخش انواع شلف دکوری را بررسی می‌کنیم و مزایای استفاده از شلف دکوری را ارزیابی می‌نماییم.

 

شلف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شلف یا همان طاقچه‌ یکی از ابزارهای طراحان ساختمان برای افزایش جلوه بصری دکوراسیون داخلی است‌. استفاده از طاقچه‌ در معماری ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و در ‌اغلب خانه‌های قدیمی یک یا چند طاقچه دیده می‌شود. امروزه طاقچه‌های قدیمی چهره مدرن‌تری به خود گرفته‌‌اند و به وسیله‌ای برای نگهداری لوازم مختلف تزیینی و کاربردی تبدیل شده است.

 

نصب شلف یک راه عالی برای نگهداری لوازم مختلف از جمله کتاب است. با نصب شلف، از فضای محیط زندگی‌تان به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد و زیبایی چشم‌نوازی هم به دکوراسیون داخلی ساختمان می‌بخشید. شلف‌ها در اندازه، سبک و حتی متریال مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که به شما این امکان را می‌دهد تا با هر سلیقه‌ای، مدل مناسبی را انتخاب کنید. طراحی‌ شلف‌ها به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانید ارتفاعشان را باتوجه به وسایلی که در آن‌ها قرار می‌دهید،‌ تنظیم کنید.‌

 

شلف علاوه بر فراهم کردن فضایی برای نگهداری لوازم، به عنوان یک عنصر تزیینی در داخل اتاق عمل می‌کند. شما می‌توانید با سفارش‌ یک شلف مدرن که به ‌شکل خلاقانه‌ای طراحی‌شده است، چهره‌ زیبایی به داخل منزلتان ببخشید؛ بنابراین شلف را نمی‌توان وسیله‌ای صرفا تزیینی یا فقط کاربردی دانست، بلکه جزو لوازمی است که هر دو کارکرد را دارد.

 

انواع شلف دکوری

شلف‌های دیواری

شلف دیواری

این نوع شلف‌ها به دیوار نصب می‌شوند و می‌توانند به صورت باز یا بدون درب باشند. اندازه و شکل شلف‌های دیواری متنوع است و برای نگهداری کتاب‌ها، آثار هنری، وسایل تزئینی و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

 

 

شلف گوشه‌ای

شلف گوشه ای

در اغلب خانه‌ها گوشه‌های اتاق بدون‌ استفاده باقی می‌ماند و تزیین آن سخت به نظر می‌رسد.‌ شلف گوشه‌ای برای این منظور طراحی شده که در دیوار سه گوش اتاق قرار بگیرد و از فضای غیرقابل استفاده به بهترین شکل ممکن بهره ببرد.‌ شما می‌توانید این شلف را روی دیوار نصب کنید یا آنکه در گوشه‌ اتاق و به صورت ایستاده برای نگهداری کتاب‌ها، وسایل تزیینی یا لوازم ضروری استفاده کنید

 

 

شلف‌های معلق

شلف معلق

این نوع شلف‌ها به دیوار یا سقف نصب می‌شوند و شکلی به نظر می‌آیند که گویا به طور جادویی در هوا قرار گرفته‌اند. این شلف‌ها جلوه‌ای مدرن و مینیمالیستی به فضا می‌بخشند.

 

 

شلف نردبانی

شلف نردبانی

این مدل از شلف‌ها به صورت نردبانی و‌ در بیشتر مواقع از چوب ساخته می‌شوند. طراحی مدرن و خلاقانه آن‌ها موجب شده است که در‌ سال‌های اخیر مورد استقبال قرار بگیرند.‌ این مدل از شلف‌ها در سایزهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در گوشه‌ای از اتاق یا در یک سمت دیوار قرار دهید.

 

 

شلف‌های دیواری با درب

این نوع شلف‌ها دارای درب‌های ویترینی هستند که اشیاء درون شلف را از دسترسی مستقیم در امان نگه می‌دارد. معمولاً برای نگهداری وسایل گران ‌قیمت یا اشیایی که نیاز به محافظت دارند، استفاده می‌شوند.

شلف‌های دیواری با درب

شلف کتابخانه

افراد کتاب‌خوان همواره با مشکل محل نگهداری کتاب‌هایشان روبرو هستند. در سال‌های اخیر شلف‌هایی با طراحی‌های جذاب به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان قفسه کتاب استفاده کنید.

شلف کتابخانه

 

شلف‌های دکوراتیو

این شلف‌ها با طرح و استایل دکوراتیو طراحی شده‌اند به شکلی که می‌توانید از آن ها به تنهایی نیز استفاده کنید.

شلف‌های دکوراتیو

شلف بالای شومینه

این مدل بالای شومینه نصب می‌شود و به عنوان یک قفسه تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قفسه‌ها معمولا از موادی مانند چوب، سنگ یا مرمر ساخته می‌شوند. با قراردادن لوازمی مانند گل، شمعدان و کتاب می‌توانید زیبایی خیره‌کننده‌ای به اتاقتان ببخشید.

شلف بالای شومینه

 

شلف‌های نورپردازی شده

این شلف‌ها دارای نورپردازی یا روشنایی داخلی هستند که به اشیاء درون شلف جلوه‌ی ویژه‌ای می‌بخشد. معمولا از این مدل شلف برای فضاهای خاص و نمایش اکسسوری استفاده می‌شود.

شلف‌های نورپردازی شده

این لیست تنها چند نمونه از انواع شلف‌های دکوری است. هر نوع شلف می‌تواند به تناسب سلیقه و نیازهای شما انتخاب شود و به دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار جلوه و کارکرد مناسبی اضافه کند.

 

 

مزایای استفاده از شلف در منزل چیست؟

شلف یک وسیله عالی برای افزایش زیبایی دکوراسیون منزل و نگهداری از لوازم تزیینی است‌. استفاده از شلف دارای مزایای زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

  • محل نگهداری لوازم: استفاده از شلف یک راه کارآمد برای افزایش فضای نگهداری لوازم در یک اتاق است.
  • انعطاف‌پذیری: شلف در نقاط مختلف ساختمان، انبار و فروشگاه‌های خرده فروشی قرار می‌گیرد. از آن‌ها می‌توان برای نگهداری و سازمان‌دهی طیف وسیعی از اقلام استفاده کرد.
  • مقرون به صرفه: در مقایسه با لوازم دیگر مانند کابینت یا کشو، استفاده از شلف نسبتا ارزان است و یک راه مقرون به صرفه برای افزایش فضای نگهداری اشیا به حساب می‌آید.
  • دسترسی آسان: شلف امکان دسترسی آسان به اقلام را فراهم می‌کند و در صورت نیاز، راحت‌تر می‌توانید لوازمتان را پیدا کنید.
  • فضای سازمان‌دهی شده: شلف به مرتب نگه داشتن لوازم کمک می‌کند و باعث می‌شود فضا تمیزتر و منظم‌تر به نظر برسد.